Seilbåt heises opp fra havbunnen med kran.
Foto: Oslofjordens Friluftsråd

Oslofjordens Friluftsråd: Alt for enkelt å unndra seg ansvar for sunkne båter

For båter opp til 3 tonn finnes det en fungerende vrakpantordning, men for større båter kan det koste over ti tusen kroner per tonn å levere dem til opphugging.

– Dette er et større miljøproblem enn mange er klar over. Vi og våre partnere estimerer at det hvert år havner rundt 1 000 tonn vrakbåter på bunnen av Oslofjorden, melder Oslofjordens Friluftsråd.

En båt inneholder mange av, eller alle, disse stoffene: bly, kvikksølv, PCB, asbest, flammehemmere, styren, metyletylketonperoksid (MEKP), epoksyharpikser, metaller, polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), ftalater, kobberforbindelser, tinnforbindelser, organotinforbindelser, diesel, bensin og store mengder plast.

Mangelen på et nasjonalt og pliktig båtregister er hovedårsaken til denne eskalerende miljøutfordringen.

– Når det ikke er mulig å spore eieren av båten, er det langt lettere å unndra seg ansvaret, heter det fra Oslofjordens Friluftsråd.

Våre siste saker her:

Geir Sundstøl blir kapellmester under Kaktus festivalen
Det planlegges to nye musikkfestivaler i Halden neste sommer. Den ene har navnet...
Etter Norgespris: Norske husstander sløser ikke med strøm
Forbruket blant dem som har valgt norgespris på strøm, øker litt, men folk flest...
Rekordmange deltakere på årets Mulighetsdag
Mulighetsdagen er en grenseløs jobbmesse der norske og svenske arbeidsgivere,...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *