For båter opp til 3 tonn finnes det en fungerende vrakpantordning, men for større båter kan det koste over ti tusen kroner per tonn å levere dem til opphugging.
– Dette er et større miljøproblem enn mange er klar over. Vi og våre partnere estimerer at det hvert år havner rundt 1 000 tonn vrakbåter på bunnen av Oslofjorden, melder Oslofjordens Friluftsråd.
En båt inneholder mange av, eller alle, disse stoffene: bly, kvikksølv, PCB, asbest, flammehemmere, styren, metyletylketonperoksid (MEKP), epoksyharpikser, metaller, polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), ftalater, kobberforbindelser, tinnforbindelser, organotinforbindelser, diesel, bensin og store mengder plast.
Mangelen på et nasjonalt og pliktig båtregister er hovedårsaken til denne eskalerende miljøutfordringen.
– Når det ikke er mulig å spore eieren av båten, er det langt lettere å unndra seg ansvaret, heter det fra Oslofjordens Friluftsråd.

















