Det ble en historisk dag ved grenseovergangen på Ørje nylig: For første gang har et førerløst, elektrisk kjøretøy krysset en landegrense og samtidig gjennomført tollbehandling, helt uten personell om bord.
Dette er del av det EU finansierte MODI-prosjektet, som skal legge til rette for selvkjørende tungtransport i Europa, forteller Østfold fylkeskommune.

Den vellykkede testen kom etter godt samarbeid mellom de norske partnerne i prosjektet: Statens vegvesen, Østfold fylkeskommune, SINTEF, ITS Norway, Q-Free og Kartverket.
Et EU-prosjekt i Østfold
Målet for MODI-prosjektet er å hjelpe myndigheter og næringsliv med å utvikle ny teknologi og løse juridiske utfordringer knyttet til handel og grensekryssing.
Et viktig argument i den norske søknaden om å få tildelt det prestisjetunge EU-prosjektet, var Østfolds strategiske plassering ved riksgrensen med mye kryssende tungtransport.
Stor mangel på sjåfører
Behovet for ny autonom kjøretøyteknologi har presset seg frem de siste årene – som en følge av sjåførmangel i Europa.
Transportbransjen anslår at EU vil mangle mer enn 745 000 lastebilsjåfører innen 2028, og det forventes at en tredjedel av dagens sjåfører vil pensjonere seg i løpet av de neste ti årene.
– Det er viktig for fylkeskommunen å kunne bidra til å klargjøre veinettet vårt for automatisert transport, og dette prosjektet skal samle en rekke anbefalinger, basert på dokumentasjon fra testforsøkene, sier Thomas Rene Sirland i Østfold fylkeskommune.
Dette er også relevant i arbeidet med en ny nasjonal strategi for videre bruk av automatisert transport i Norge.

















