Blå Kors lanserer nasjonal kampanje mot økende kokainbruk blant unge i Norge. Foto: Blå Kors
— Vi vet at sosiale medier ofte kan normalisere eller glorifisere bruk av rusmidler. Derfor er det viktig at vi belyser risikoene som kan være svært alvorlige, sier leder for forebygging i Blå Kors, Camilla Lunde. Foto: Blå Kors

Når rus blir normalen – Blå Kors møter ungdomsutfordringen

Kokainbruken blant unge har mer enn doblet seg de siste årene, og stadig flere opplever stoffet som lett tilgjengelig. Nå lanserer Blå Kors en nasjonal kampanje for å snu utviklingen.

Leder for forebygging i Blå Kors, Camilla Lunde, er bekymret for utviklingen.

— Når flere og flere bruker kokain og opplever stoffet som lett tilgjengelig, viser dette at kokain normaliseres mer og mer i samfunnet. Vi ser på denne utviklingen som et tydelig signal om behovet for styrket rusforebyggende arbeid, sier Lunde i en presseuttalelse.

Dette er tallene

– Andel unge (16–30 år) som har brukt kokain siste år: 2,2 % (2013) → 5,6 % (2024) (FHI, 2025)

– 27 % av elever på videregående har fått tilbud om kokain (Norsk Tollerforbund, 2023)

– 17 % av gutter på VG3 i Oslo har prøvd kokain (Ung i Oslo, 2023)

Glorifisering og gruppepress

Kokain fremstilles i noen miljøer som eksklusivt og sosialt akseptabelt. 24 % av unge mener at ulovlige rusmidler gir økt sosial status på fest (Ipsos for Blå Kors, 2024).

Forskning viser også hvordan kokainbruk blant unge menn i Oslo inngår i en såkalt «top boy culture».

I denne kulturen brukes rusmiddelet som et sosialt verktøy for å bygge tilhørighet og fellesskap (The British Journal of Sociology, 2025).

— Vi i Blå Kors ser på utviklingen som alvorlig og noe vi må ta på alvor, sier Lunde. Gruppepress er ofte årsaken til at mange prøver stoffet, og Blå Kors ønsker å styrke unge til å stå imot press.

Farlige kombinasjoner

Blå Kors ser også at kokainbruk ofte fører til økt alkoholforbruk.

Mange bruker kokain for å tåle mer alkohol eller ha mer kontroll når de blir overstadig beruset. Dette kan gi alvorlige helseproblemer og øke risikoen for overdose.

Ny kampanje skal gi unge motstandskraft

Blå Kors lanserer nå en nasjonal kampanje for å forebygge kokainbruk blant unge. De ønsker å belyse farene ved bruk, slik at unge står bedre rustet til å ta gode valg for seg selv.

Kampanjen vil være synlig på Tiktok og Snapchat i oktober og inneholde fakta, sanne historier og verktøy for å takke nei.

— Vi vet at sosiale medier ofte kan normalisere eller glorifisere bruk av rusmidler. Derfor er det viktig at vi belyser risikoene som kan være svært alvorlige. Tidligere har kokainbruk også stort sett vært forbundet med velstående «vestkantmiljø», men sånn er det ikke lenger.

— Bruken har spredd seg og er ikke lenger kun et by- eller elitefenomen. Vi ser også at behandling for kokainbruk blant de over 18 år har økt. Denne utviklingen må vi forsøke å stoppe, sier Lunde.

Våre siste saker her:

Geir Sundstøl blir kapellmester under Kaktus festivalen
Det planlegges to nye musikkfestivaler i Halden neste sommer. Den ene har navnet...
Etter Norgespris: Norske husstander sløser ikke med strøm
Forbruket blant dem som har valgt norgespris på strøm, øker litt, men folk flest...
Rekordmange deltakere på årets Mulighetsdag
Mulighetsdagen er en grenseløs jobbmesse der norske og svenske arbeidsgivere,...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *