Personer med handlevogn i butikk.
Nordmenn handler i Sverige for milliarder årlig.

– Grensehandel er Norges fjerde største dagligvarekjede

Nordmenn grensehandlet for 11 milliarder kroner i 2024. Vi la igjen 1,8 milliarder mer enn året før. Næringslivet skuffet over regjeringens manglende innsats for å redusere grensehandelen.

– Grensehandelen er så stor at den er å regne som Norges fjerde største dagligvarekjede, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke til FriFagbevegelse.

Nordmenn handlet i snitt for 2145 kroner på hver “Harry-tur”, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå.

Det er en betydelig økning på alle fronter:

• 11 milliarder kroner er 1,7 milliarder kroner mer enn i 2023, som utgjør en økning på 18 prosent.

• Antallet dagsturer har samtidig økt med nesten en halv million, opp til 5,1 millioner.

– Det betyr at viktig verdiskaping og arbeidsplasser får vokse seg større på andre siden av Svinesund – på bekostning av tilsvarende vekst i Norge, sier Brubakk.

Skuffet over regjeringen

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) reagerer på manglende oppfølging fra Hurdalsplattformen, hvor regjeringen lovet å se på hvordan avgiftssystemet kan justeres for å gjøre grensehandel mindre attraktivt, skriver FriFagbevegelse.

– Vi trenger en politikk som utjevner avgiftsforskjellene på de varene som driver grensehandelen, sier forbundsleder Anne Berit Aker Hansen på NNNs nettsider og hun tillegger:

– Kjøp av dagligvarer har økt kraftig. Varer kjøpt over grensen undergraver norsk næringsliv. Det er skuffende at regjeringen ikke har tatt noen grep for å redusere grensehandelen.

Drivstoff ble ny lokkevare

I mange år har butikker på norsk side av grensen kjempet mot såkalte “lokkevarer” på svensk side som alkohol, tobakk, snus, meieriprodukter, kjøtt og slikkeri. I fjor ble også drivstoff mer attraktivt i Sverige.

Nordmenn fylte drivstoff på dagstur for 371 millioner i fjor, mot 124 millioner i 2023. Trenden har fortsatt i år, og selv om den svenske krona har “lagt på seg” med 10 prosent sammenlignet med den norske, er drivstoff i Sverige langt billigere enn i Norge.

9,7 av de 11 milliarder kronene vi brukte på dagsturer over grensa havnet i Sverige, og nærmere 5,6 milliarder kroner i Strømstad-området alene.

Charlottenberg fulgte etter med 1,8 milliarder, mens nordmenn la igjen 815 millioner kroner i Töcksfors og 1,55 milliarder i Sverige for øvrig.

Grensehandelen i andre land – stort sett Danmark og Finland – lå på oppunder 1,3 milliarder kroner.

Våre siste saker her:

Geir Sundstøl blir kapellmester under Kaktus festivalen
Det planlegges to nye musikkfestivaler i Halden neste sommer. Den ene har navnet...
Etter Norgespris: Norske husstander sløser ikke med strøm
Forbruket blant dem som har valgt norgespris på strøm, øker litt, men folk flest...
Rekordmange deltakere på årets Mulighetsdag
Mulighetsdagen er en grenseløs jobbmesse der norske og svenske arbeidsgivere,...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *