Ung kvinne i røde klær med fiolin.
Det Norske Blåseensemble gjør tre konserter med Eldbjørg Hemsing i høst. Pressefoto

Eldbjørg Hemsing og Det Norske Blåseensemble på Brygga kultursal

Eldbjørg Hemsing er en av Norges mest anerkjente unge fiolinister. I tre konserter i høst spiller hun med Det Norske Blåseensemble. En av konsertene er på Brygga kultursal i Halden.

Senest i april i år vant Eldbjørg Hemsing sin andre Spellemannspris og i tre konserter, henholdsvis i Halden på Brygga kultursal (9. oktober), Universitetets aula i Oslo (10.oktober) og i Kulturkirken Gamle Fredrikstad (11. oktober) spiller hun med DNBE.

Eldbjørg Hemsing er en engasjert formidler av klassisk musikk og dens kraft til å nå utover de tradisjonelle grensene. Hun vant Spellemannprisen 2024 for den klassiske utgivelsen Violin Concerto no 2/Liquid Marble.

Korngold for første gang

Hemsings formidlingsevne tilfører konserten en helt egen energi. Når hun fremfører Korngolds fiolinkonsert er det for første gang i sin karriere.

Verket ble skrevet av den østeriske komponisten Erich Wolfgang Korngold, som høstet stor anerkjennelse tidlig i sin karriere.

På 1930-tallet flyttet han til USA. Der fant han en ny musikalsk retning i Hollywood, og ble en pioner innen filmmusikk.

Han vant to Oscar-statuetter for sitt arbeid. Suksessen fra Hollywood er å spore i hans Fiolinkonsert fra 1945.

Med rike melodier og sterke stemninger, har verket tydelige spor av de filmatiske kvalitetene Korngold ble kjent for.

Eivind Aadland dirigerer

Konsertens dirigent er anerkjente Eivind Aadland. Han har dirigert symfoniorkestre over hele verden, og gjort en rekke innspillinger. Han har ledet ensemblet flere ganger tidligere.

Blant annet dirigerte han konserten Prokofjev/Beethoven med solist Johan Dalene, og innspillingen av albumet Beethoven/Haydn med Christian Ihle Hadland.

I tillegg til Korngolds Fiolinkonsert, leder han ensemblet i harmoniske D’un matin de printemps av Lili Boulanger og Schumanns elskede orkesterverk, hans fjerde symfoni.

DNBE i eliten blant norske musikere

«Det Norske Blåseensemble anno 1734» er en stiftelse etablert av Kulturdepartementet, Halden kommune og Østfold fylkeskommune i 2003.

Stiftelsen ble opprettet for å videreføre orkestertradisjonen fra «1ste Brigades Musikkorps» på Fredriksten Festning i Halden.

Det private ensemblet er avmilitarisert og finansieres etter en funksjonsdelingsmodell mellom Kulturdepartementet og regionale myndigheter, på lik linje med f.eks. symfoniorkesterne i Norge.

Ensemblets besetning består hovedsakelig av blåseinstrumenter. Ensemblet har base i Halden, og utøverne er noen av landets fremste profesjonelle musikere.

Våre siste saker her:

Korte sykehusopphold kan gjøre planlagte operasjoner mindre trygge
Er pasienten godt nok vurdert før operasjon? Korte sykehusopphold, flere aktører...
Det du planter i hagen kan få store konsekvenser for naturen
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Har sjefen siste ord om ferien? Her er reglene
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Bil
Audi utfordrer superbileliten med ny modell
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *