Butikkene har skrudd opp prisene før novembersalget

Mange hundre tusen priser på varer i norske nettbutikker økte i oktober, ifølge Prisjakt. I november settes prisene ned igjen for å fremstå som gode tilbud.

–Mange av prisøkningene er mistenkelige, og det ser minst like ille ut som i fjor, advarer prisekspert.

At butikkene øker prisene foran en tung salgsperiode, er ikke nytt. Men de to siste årene har netthandlerne blitt tvunget til å finne en ny strategi.

Ung kvinne med mørke klær.
Forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt advarer mot juksepriser i november. Foto: prisjakt.no

Etter at en ny lov om prismarkedsføring ble innført 1. oktober 2023, må butikkene oppgi informasjon om sine produkters laveste pris de siste 30 dagene før den samme varen kommer på salg. Derfor har prisene på et stort antall varer i det skjulte beveget seg oppover i oktober.

Hver tredje pris har økt

I år har nesten hver tredje pris på produkter i norske nettbutikker som overvåkes på Prisjakt økt i løpet av denne høstmåneden. Hele 14 prosent av det totale antallet priser økte med 10 prosent eller mer.

Den gjennomsnittlige prisøkningen for disse produktene var hele 37 prosent.

– Det er skremmende, og ser minst like ille ut som ifjor, som var et rekordår for juksetilbud på Black Friday. Denne gjennomsnittlige prisøkningen, på så mye som hver syvende pris,  kan ikke bortforklares som normale prisjusteringer. Det viser at salgsjukset dessverre fortsetter, sier forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt.

Flest økninger innenfor klær og sko

Flere varekategorier stikker seg ut når butikkene drar i gang jojo-prisene før den store tilbudsmåneden, som starter med Singles Day 11. november og avsluttes med Black Friday 28. november og Cyber Monday 1. desember.

Flest prisøkninger finner vi innenfor kategorien sko og støvler, men også innen datamaskiner og tilbehør, lyd og bilde og skjønnhet og helse har en stor andel av produktkategoriene økt mistenkelig mye i pris.

Den gjennomsnittlige økningen er aller størst blant gamingstoler, prosessorer og vaskemaskiner.

– Det er bare å trykke på repeatknappen og advare kunder som jakter på gode kjøp i november. Forbrukerne må selv holde tungen rett i munnen og gjøre prissammenligninger for å sjekke om de har kommet over et godt tilbud. Loven om prismarkedsføring later ikke til å ha hatt noen forbrukervennlig effekt på butikkene, slik meningen var. Det er ingen vits i å handle på salg hvis salget viser seg å være en dårlig deal, sier Isabella Ahmadi.

Våre siste saker her:

Geir Sundstøl blir kapellmester under Kaktus festivalen
Det planlegges to nye musikkfestivaler i Halden neste sommer. Den ene har navnet...
Etter Norgespris: Norske husstander sløser ikke med strøm
Forbruket blant dem som har valgt norgespris på strøm, øker litt, men folk flest...
Rekordmange deltakere på årets Mulighetsdag
Mulighetsdagen er en grenseløs jobbmesse der norske og svenske arbeidsgivere,...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *